مقالات

انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو

اولین اقدام بعد از این که مطمئن شدید نیاز به خرید لاستیک خودرو دارید، مراجعه به کاتالوگ خودروی خود است. در کاتالوگ هر خودرو، مشخصات لاستیک استاندارد برای خودرو تشریح شده است. ویژگی های کیفی لاستیکی که انتخاب می کنید، از موارد یادشده در کاتالوگ نباید پایین تر باشد. اما این که این ویژگی ها کدامند، باید به تشریح و رمزگشایی از برخی اعداد و عبارات درج شده روی لاستیک بپردازیم.

* عبارت نشانگر اندازه لاستیک، نوع و اندازه رینگ:

روی همه لاستیک ها، عبارتی شامل رقم و ممیز به صورت فوق را می بینیم. همان طور که در تصویر نیز مشخص است، اولین عدد در این عبارت از سمت چپ، یک عدد سه رقمی است که نشان دهنده پهنای لاستیک به میلی متر است. منظور از پهنای لاستیک، آن قسمتی است که آج های لاستیک روی آن قرار دارد. در تصویر فوق، پهنای لاستیک، 215 میلی متر است. بعد از این عدد سه رقمی یک ممیز و بعد از آن یک عدد دو رقمی وجود دارد. این عدد بیانگر اندازه فاق لاستیک نسبت به پهنای آن است. منظور از فاق لاستیک، حد فاصل محیط دایره رینگ تا محیط دایره لاستیک خودرو است. بر این اساس، مثلاً عدد 60 درج شده در تصویر بیانگر این است که فاق لاستیک به اندازه 60 درصد پهنای آن (یعنی در حدود 129 میلی متر است)

 

بعد از رقم مربوط به اندازه فاق، حرف R را می بینیم. این حرف به معنای رادیال بودن تایر است. امروزه تقریباً اکثر تایرهای موجود در بازار رادیال هستند. رادیال بودن تایر مربوط به فناوری ساخت آن است که درآن از رشته سیم های فولادی استفاده شده است.

 

اما بعد از حرف R، یک عدد دو رقمی (16) هم درج شده است که نشانگر ابعاد رینگ خودرو (بر حسب اینچ) است. (هر اینچ هم همان طور که می دانیم، حدود 2.5 سانتی متر است) باید توجه داشت که متناسب با ابعاد رینگ هر یک از خودروها، لاستیک با پهنا و اندازه فاق متفاوت وجود دارد. لاستیک های پهن، اگر چه زیباتر به نظر می رسند اما مزایا و معایبی هم دارند. مزیت آن ها، افزایش چسبندگی لاستیک به جاده در شرایط جاده خشک و کاهش مسافت ترمز گیری است اما عیب آن ها، کاهش بیش از حد اصطکاک لاستیک با جاده در شرایط جاده خیس، افزایش فشار به پیشرانه خودرو و در نتیجه افزایش مصرف سوخت و کاهش شتاب خودرو و از همه مهم تر هزینه های آن است.

 

از سوی دیگر لاستیک های با فاق کوتاه، اگر چه کنترل و فرمان پذیری خودرو را بهبود می دهند و اگر به صورت علمی، مهندسی شده و استاندارد روی خودرو نصب شده باشند، بهبود عملکرد آن را سبب می شوند، با این حال، عدم کاربرد استاندارد آن ها روی خودرو، منجر به کوبش بیشتر، استهلاک بیشتر سیستم تعلیق خودرو و شاسی خواهد شد. ضمن این که با توجه به وضعیت راه های داخلی، در هر صورت، استفاده از این لاستیک ها هزینه تراشی برای صاحب خودرو را در پی خواهد داشت. هم چنین کارشناسان تاکید می کنند که در صورت به کاربردن این لاستیک ها (با اندازه رینگ متفاوت)، حتماً نیاز به تنظیم ECU یا همان کامپیوتر خودرو وجود دارد.

 

* تاریخ تولید: همان گونه که اشاره شد، تاریخ تولید لاستیک، یکی از مواردی است که برای تعویض تاریخ لاستیک باید در نظر داشت اما چطور این تاریخ را متوجه شویم؟ باید گفت که اولاً تمام تایرها دارای تاریخ تولید هستند و روی همه آن ها (اعم از ایرانی یا خارجی)، این تاریخ به میلادی درج شده است.اما بعد، تاریخ تولید لاستیک، شامل چهار رقم است که دو رقم اول از سمت راست بیانگر سال و دو رقم دوم از سمت راست بیانگر هفته تولید لاستیک است و معمولاً در یک کادر بسته بر روی یک سمت از دیواره لاستیک حک می شود. اما بعضی از تایرسازان هم کد DOT را (که مربوط به کد سری تولید می شود) قبل از تاریخ تولید حک می کنند که بعضاً دارای عدد است و باعث اشتباه خواندن تاریخ تولید می شود. به همین دلیل خواندن تاریخ از سمت راست بهترین گزینه برای صحیح خواندن است.

 

1403-02-08
image